Waar kan je nog beter “verzekerd zijn” van goede audit dossiers dan bij een verzekeraar als Nationale-Nederlanden Group? Om dit toch nog eens te bevestigen, mag ik als zzp’er het team binnen CAS (Centrale Audit Services) van Nationale-Nederlanden Group versterken voor een half jaartje. In deze periode ga ik alle 2019 dossiers door om te beoordelen of deze voldoen aan de IIA standaarden en de eigen (hogere) NN standaarden. Dit is ter voorbereiding op de kwaliteitstoetsing die eind dit jaar zal worden uitgevoerd door IIA Nederland, maar natuurlijk ook ter bevestiging van onze eigen kwaliteitswensen. Want we gaan niet voor een 6+, maar voor een volle 8+!

Ja, jullie lezen het goed, ik zit al zo “in” het NN wereldje dat ik het heb over “onze” eigen kwaliteitswensen en “we gaan”. NN is voor mij namelijk geen onbekende, want van eind 2011 tot en met eind 2015 heb ik bij NN gewerkt op het afdeling Shared service centrum als Finance manager van NN Leven en van NN Schade. Heerlijk om weer al je oude collega’s tegen te komen. Het is echter vooral ook mooi om te zien hoe NN zich volledig afgescheiden heeft van ING Bank en nu een zelfstandige, grote speler binnen de Nederlandse financiële wereld is, in plaats van het kleine zusje te zijn van de grote ING Bank. Kijkend naar CAS, is het niveau waarop gewerkt wordt ook heel hoog. Niet alleen met zoiets als een handboek wat ergens in een kast ligt, maar een volledig geïntegreerde en binnen alle landen uniforme eigen NN audit methodiek tot en met een eigen elektronische dossiervorming en tot in de puntjes verzorgd. Profi hoor!

En als je dan al die verschillende dossiers, uit verschillende audit disciplines, uit verschillende landen, over verschillende productlijnen heen, van verzekeraar tot (NN) bank, van beleid tot en met uitvoering of gouvernance moet beoordelen? Dan is het even schrikken, maar juist door die professionele werkwijze en mijn oude kennis van de organisatie, valt het kwartje snel. Soms moet je mailtjes vertalen vanuit het Hongaars of Japans, maar dat maakt het juist leuk. Heel handig dat automatische vertalen, maar soms bakt Google vertalen of Word vertalen hier niet veel van. Ook de gesprekken met de auditors uit alle landen en alle disciplines voor je background knowledge van de audit, zijn leuk om te voeren.  Je leert hierbij veel van de manier van denken en werken in een ander land, terwijl toch de werkwijze uniform wordt uitgevoerd.  En hoe vaak heb je binnen 1 dag nu een Hongaarse en een Roemeense collega aan de lijn, terwijl je op de gang Russisch, Turks of Filipijns hoort praten van je audit collega’s?

Kijkend naar de nieuwe Scaling guidelines van IIA Nederland (document oordeelsvorming kwaliteitstoetsingen), dan zie je dat IIA Nederland daar een behoorlijke verandering in heeft aangebracht. Sommige dingen voelen heel rigide aan, waardoor je je afvraagt of dit nu echt nodig is omdat je geen audit risico loopt. IIA Nederland vraagt zich echter af hoe wij als interne accountantsdienst gewaardeerd worden door onze stakeholders en of we nog een verbetering kunnen aanbrengen in onze toegevoegde waarde. Lees je dit, dan begrijp je ook beter waarom sommige zaken opeens zo streng getoetst worden door IIA Nederland.

Gelukkig gaan we voor de 8+ en daar zal ik me de komende maanden volledig op richten met mijn collega’s. Jullie zien de uitslag wel op de IIA Site als we slagen voor de kwaliteitstoetsing!

Erika Osinga, Interim Audit Supervisor via AuditPeople